Friday, July 24, 2009

Hidayah.....

"Sesungguhnya telah datang kepada kamu keterangan-keterangan (dalil-dalil dan bukti) dari Tuhan kamu; oleh itu sesiapa melihat (kebenaran itu serta menerimanya) maka faedahnya terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa buta (dan enggan menerimanya) maka bahayanya tertimpalah ke atas dirinya sendiri. Dan tiadalah aku berkewajipan menjaga dan mengawasi kamu".
(Surah Al An'aam ayat 104)

Maka sesiapa yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah petunjuk kepadanya nescaya Ia melapangkan dadanya (membuka hatinya) untuk menerima Islam;
(Surah Al An'aam ayat 125)

Sesiapa yang beroleh hidayah petunjuk (menurut panduan Al-Quran), maka sesungguhnya faedah petunjuk yang didapatinya itu hanya terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang sesat maka sesungguhnya kesan buruk kesesatannya hanya ditanggung oleh dirinya juga. Dan seseorang yang boleh memikul, tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain (bahkan dosa usahanya sahaja). Dan tiadalah Kami mengazabkan sesiapapun sebelum Kami mengutuskan seorang Rasul (untuk menerangkan yang benar dan yang salah). (Surah Al Israa' ayat 15)

Untuk sentiasa mendapat hidayah
- konsisten solat
- konsisten baca quran
- konsisten ikut sunnah
- jaga lidah
- sembunyikan kebaikan(amalan, kelebihan,etc)
- terapi jiwa di waktu malam (qiamulail)

Petikan dari kuliah Ustazah Norhafizah Musa (Kak cik)


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

No comments:

Post a Comment